tirsdag 17. juni 2014

BARCELONA



De siste fem dagene har jeg tilbragt i en av mine favorittbyer i Europa, Barcelona. Kombinasjonen av storbyliv og strand er en uslåelig oppskrift på en perfekt ferie. Jeg er av den typen som fort blir lei av å grilles i sola og da er det fint å ha storbyen i gåavstand. Når sola er på det varmeste og stranda blir uutholdelige, kan man ta metroen et par stopp eller rusle en tur og utforske byens muligheter. 




 Barcelona er en fin by og bare være i, ikke nødvendigvis gjøre så mye, kun nyte atmosfæren. Personlig syntes jeg det er en av de kuleste storbyene i Europa. Vi pleier å fylle dagene når vi er der med tapas, rødvin, litt kulturell innputt, utallige timer på cafè, mojitos, utstillinger, bading og sene netter på bar. Åtti prosent av alle restaurantene jeg har spist på har servert meg fantastisk mat, de resterende tjue har jeg fortrengt. Det eneste man må huske på er at både restauranter og butikker ofte er stengt midt på dagen og at man alltid må spise lunsj før klokken fire for restauranten åpner ofte ikke før ni-ti tiden igjen, altså spansk middagstid. 


Barceloneta 




 Ferien fikk derimot en litt dårlig start for min del. Dagen før avreise hadde jeg tråkket på en veps av noe slag og etter flyturen var det lille insektsbittet blitt til en hoven rødbrennende fot som det ikke var mulig å gå på. Dermed startet vi ferien med et legebesøk (tradisjon tro), hvor jeg svidde av nærmere tohundre euro, heiv i meg en håndfull medisiner og satset på at det bare gikk oppover etter dette. Turen ble litt annerledes enn planlagt, men med isposer og taxiturer gikk det overraskende greit. Heder og ære til mine fantastiske reisekamerater som gladelig hentet isposer på hvert stoppested og som til tider bærte meg gjennom Barcelonas smug og gater, dere er fantastiske! Uten dere hadde turen blitt kjedelig og smertefull. 


 Dette er mitt fjerde besøk i byen og med en i reisefølge som har vært bosatt her og kjenner til de beste barene og de sjarmerende placaene, ble dette en perfekt ferie tross nedsatt mobilitet. Barca er en meget liberal by med liberale innbyggere, noe som skaper en behagelig kultur. Byen treffer bredt, uten å være kjedelig. Jeg tror nesten hvem som helst kan finne noe de liker her. Områdene i byen er veldig forskjellige og har alle ulike kvaliteter. Denne byen er pulserende morsom, slående vakker og maksimalt underholdene! 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar